Amor i erotisme a Tirant lo Blanc – anàlisi i tipus

El tema de l’amor és un dels eixos temàtics de Tirant lo Blanc juntament amb la guerra. En la novel·la, l’amor és tant important com la guerra. L’amor i la guerra s’hi alternen, donant així una varietat temàtica característica al llibre. L’amor que presenta Joanot Martorell a la novel·la agafa certs trets de l’amor cortès, però més aviat per tractar-los amb ironia que perquè els personatges el segueixin al peu de la lletra.

El tema de l’amor inclou tant l’erotisme com el sexe. A Tirant lo Blanc el sexe té un paper essencial, i fins i tot es podria qualificar el llibre de novel·la eròtica. En el llibre, es podria dir que tots els personatges estan subordinats a l’amor i l’eròtica. Fins i tot l’heroi es troba sotmès a aquesta passió. Això ho podem veure, per exemple, quan Tirant s’enamora de Carmesina i es tanca a la seva habitació per plorar: l’amor és com un empresonament. Pel que fa al sexe explícit, és gairebé invisible durant la primera part de la novel·la, que és l’estada a Anglaterra. Però apareix al final de l’estada a Anglaterra quan Tirant toca els pits de l’Agnès per agafar-li la penyora d’amor. Des de llavors, la presencia del sexe va creixent fins arribar als capítols que tenen lloc a l’Imperi Grec, on el sexe i els jocs amorosos passen a ocupar el primer pla de l’acció. En els episodis a Àfrica, el sexe perd importància, però, al final, quan Tirant torna a Constantinoble, torna a aparèixer amb força i amb ell conclou la novel·la.

Tipus d’amor

A Tirant lo Blanc, com a novel·la total i versemblant, apareixen molts tipus d’amor. Joanot Martorell presenta una gran quantitat de quadres amorosos, que formen una veritable exposició eròtica. Els tipus d’amor que apareixen a l’obra són:

L’amor cortès i tots els seus ritus corresponents. L’amor cortès es pot observar al capítol d’Anglaterra quan Tirant demana una penyora d’amor a l’Agnès, per exemple. A l’Imperi Grec, Tirant i Carmesina també tenen episodis en què es comporten seguint l’amor cortès.

L’amor sense regles, que queda representat amb el sexe fora de matrimoni i les nits eròtiques que tenen certs personatges no casats, com l’Hipòlit i l’Emperadriu.

També hi és present l’amor tímid i sentimental d’en Tirant, en contraposició a l’amor viciós d’Estefania i Plaerdemavida.

Pel que fa a les formes de sexe i erotisme, al llibre n’hi ha totes: fetitxisme (quan Carmesina s’emporta un llibre de les hores quan dorm amb en Tirant), lesbianisme (queda reflectit tant en Plaerdemavida com en Carmesina, ja que per la resposta permissiva de Carmesina quan la seva donzella la vol tocar podem deduir que ho fan habitualment), adulteri (de l’Emperadriu amb l’Hipòlit, per exemple), violació (com la de Diafebus a Estefania), voyeurisme (ben present en Plaerdemavida, que s’excita i es toca veient d’amagat en Tirant i la Carmesina al llit), homosexualitat (se’n pot deduir quan el rei de les Índies i el Gran Caramany perden la batalla naval, a l’Imperi Grec, i es fiquen junts al llit per esperar la mort plegats), tècniques d’alcavoteria (les que fa Plaerdemavida per ajuntar en Tirant i la Carmesina), jocs eròtics (com els jocs de Tirant i Carmesina al llit quan es besen i juguen tot evitant el coit), prostitucions (com la dama de Rodes que fingeix amor i dóna plaer a un escrivà genovès a canvi de diners i pedres) i fins i tot hi apareix l’incest, a la novel·la. La passió de l’erotisme és fonamental a la novel·la.

El tractament de l’amor

Joanot Martorell tracta l’amor amb un llibertat molt poc freqüent en la seva època (final de l’Edat Mitjana). L’autor presenta l’amor d’una manera múltiple, complexa i imparcial. L’autor no pren partit, sinó que solament presenta tots els tipus d’amor d’una manera versemblant i directa, i deixa que el lector jutgi per ell mateix. A més a més, l’amor és vist des de diferents perspectives i punts de vista, perquè el lector jutgi encara més.

Els amors de Tirant i Carmesina

L’amor dels dos protagonistes és explicat de diverses maneres: des d’escenes de galanteria fins a escenes lascives. Aquesta varietat de situacions encara fa més versemblant la novel·la, ja que en la realitat també era així. La galanteria i la passió van sempre de costat en el festeig de Tirant i Carmesina. Els jocs lascius entre Tirant i Carmesina van acompanyats de formes cavalleresques elegants i sumptuoses. Això queda reflectit, per exemple, quan en un joc eròtic, Tirant toca amb el peu l’entrecuix de Carmesina i llavors en Tirant fa brodar amb or i pedres la sabata que l’ha tocat i la porta tots el dies. Després Carmesina amb tota mala intenció li pregunta perquè porta una sabata brodada d’or i l’altra no, i ell li respon que la sabata brodada va tocar aquella part seva. Llavors Carmesina li diu que aviat podrà portar totes dues sabates brodades.

L’amor entre Tirant i Carmesina és provocat en gran manera per acció de l’alcavota Plaerdemavida, que els proporciona ocasions perquè puguin sadollar les seves necessitats carnals.

El paper de l’alcavota

L’alcavota té un paper essencial a la novel·la. El seu objectiu és accelerar el procés que va des de l’enamorament fins a aconseguir el plaer carnal desitjat, tot despertant les passions ocultes i provocant desig. Com podem suposar, l’alcavota no fa aquest treball d’acceleració i provocació gratuïtament. Algunes alcavotes demanen diners i béns, però la que ens ocupa a l’obra no demana res material tot i que no ho fa desinteressadament. L’alcavota Plaerdemavida desitja unir Carmesina i Tirant, perquè ella gaudeix mirant-los quan són al llit. Plaerdemavida és voyeur i sent plaer en observar altres persones fent l’amor i jugant a jocs eròtics. Així doncs, el seu objectiu en unir Carmesina i Tirant és sadollar el seu propi plaer.

El matrimoni secret

A la novel·la, dues parelles es casen en secret. Són en Tirant i la Carmesina i l’Estefania i en Diafebus. Les dues parelles es proclamen amor etern i fidelitat en el més absolut secret, jurant sobre un reliquiari. Ningú sap que són marit i muller però ells es tractaran com si ho fossin.

Aquest tipus de matrimoni clandestí no és pas una invenció de l’autor, sinó que en aquella època eren molt freqüents.

Altres amors a la novel·la

A part de l’amor dels protagonistes, a la novel·la apareixen molts altres personatges enamorats, com ara: l’infant Felip i Ricomana que després de certs problemes es casen i viuen feliços; l’amor per diners entre la dama de Rodes i l’escrivà genovès, i l’amor real entre aquesta mateixa dama i el cavaller de l’orde al qual li explica el secret dels genovesos; l’amor entre Estefania i Diafebus que s’arriben a casar en secret; el senyor de Vilesermes, que està enamorat de la bella Agnès i la reclama com a possessió seva; la Viuda Reposada que està enamorada d’en Tirant i es posa molt gelosa quan veu que aquest està amb la Carmesina; i l’emperadriu i l’Hipòlit que s’estimen en secret i que al final de la novel·la acaben consumant el seu amor i aconsegueixen casar-se.

Un pensament sobre “Amor i erotisme a Tirant lo Blanc – anàlisi i tipus

  1. La relació d’amor i lleialtat entre diafebus i tirant es consideraria important o no es consideraria com amor al llibre si no com una relacio només ?

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s